domingo, 15 de setembro de 2013

Curso Dinossauros - Gratuito



Amigo leitor,


Descobri este curso tarde demais.

Mas veja, é um curso a distância gratuito oferecido por uma universidade americana sobre paleontologia.

As inscrições eram até 04/09/2013.

Se por acaso você leitor conseguiu se inscrever, comente neste post e diga o que você está achando.

O curso é todo em inglês, mas embora fique de difícil compreensão, o google possui tradutor de legendas que possibilita entender um pouco o contexto.

Achei a notícia no google hoje, dia 15/09, infelizmente. 

Vide abaixo os dados da notícia e da universidade.


Celo


Curso on-line e gratuito sobre dinossauros, da Universidade de Alberta, permite que alunos vejam ossos em 3D, joguem com partes do corpo dos animais e naveguem por uma linha do tempo


Universidade de Alberta, de Edmonton, no Canadá, acaba de inaugurar o Dino-101, curso que vai estudar estes animais ao longo de doze semanas, com data marcada para iniciar em 4 de setembro. “Um dos motivos que criamos o curso é a força que a paleontologia tem na província de Alberta, que tem em si alguns dos recursos mais ricos de fósseis de dinossauros do mundo. Portanto, faz sentido que nosso primeiro passo no mundo dos Moocs seja do tamanho de um Albertosaurus”, brinca Jennifer Chesney, vice-presidente do Departamento de Estratégia Digital da universidade, em entrevista ao Porvir.

O curso, que está disponível na plataforma do Coursera e já conta com mais de 7.500 inscritos, vai oferecer aos alunos, além das tradicionais videoaulas e testes, métodos interativos de aprendizado desenvolvidos pelas indústria de games, entre eles um manipulador tridimensional de tomografia de fósseis, um quebra-cabeça de dinossauro em que os usuários terão de juntar os ossos de uma espécie e uma escala de tempo geológico que permite, por meio do zoom, voltar no tempo e entender como eles viveram e como o planeta foi evoluindo. “Queremos envolver nossos alunos para que eles fiquem no curso por mais tempo, para ter uma retenção maior do que temos observado em outras modalidades de MOOCs”, explica Chesney.

O Dino 101, que será coordenado por Philip John Currie, um dos paleontólogos mais importantes do mundo e um dos fundadores do Museu Royal Tyrrel de Paleontologia de Drumheller, em Alberta, é gratuito e aberto para qualquer pessoa, de qualquer lugar do mundo, mas os estudantes da universidade que optarem por fazer essa disciplina on-line vão receber os créditos pagando até a metade do preço que ela teria na grade tradicional. “No momento, estamos trabalhando com o Coursera em dois modelos. Um para permitir que outras universidades, faculdades e escolas de ensino médio ofereçam o Dino 101 para obtenção de créditos de seus alunos e outro para aqueles que não são filiados em qualquer instituição, mas desejam apenas se desafiar, realizando um exame intermediário e um final sobre o tema em uma universidade”, diz

Chesney se diz entusiasmada com o número de inscritos até então e afirma que vai também vai estudar junto de seu filho, de sete anos, que é fascinado por dinossauros. Segundo ela, seria um sonho atingir 250 mil inscritos e quebrar o recorde de pessoas inscritas para um Mooc e completa: “E por que não pensar em ver, ao longo do tempo, 1 milhão de pessoas estudando com o Dino 101?





Alguém conseguiu?         

Dino 101: Dinosaur Paleobiology                                                         

Philip John Currie, PhD

Dino 101: Dinosaur Paleobiology is a 12-lesson course teaching comprehensive overview of non-avian dinosaurs. Topics covered: anatomy, eating, locomotion, growth, environmental and behavioral adaptations, origins and extinction. Lessons are delivered from museums, fossil-preparation labs and dig sites. Estimated workload: 3-5 hrs/wk for non-credit; 7-10 hrs/wk for credit
Workload: 3-10 hours/week
Taught In: English
Subtitles Available In: English

Sep 4th 2013 (12 weeks long)
                                                                                            

About the Course

In Dino 101: Dinosaur Paleobiology, students will learn about the many kinds of non-avian dinosaurs that roamed the earth during the Mesozoic Era, from 250 to 65 million years ago. Numerous topics are covered in order to deliver a comprehensive survey of this important group of animals. These include adaptations for attack and defence, anatomy,  appearances, behaviors, birth, deep time, evolutionary theory, feeding, fossilization, growth, integumentary structures, locomotion, major groupings, origins, paleogeography, plate tectonics, reproduction, species definition, stratigraphy, and the extinction event that brought their dominance to an end.

Course material is delivered in a student-friendly short-form fashion, with numerous formative feedback sections. Many lessons are delivered from actual dinosaur dig sites. Students will gain access to a number of special interactive modules designed specifically for this course. These modules will grant users access to their very own virtual fossil collection, allow them to build dinosaur skeletons and provide them with an interactive visual representation of geologic time. This course's unique lesson delivery, combined with a classic quiz structure, will enable students to quickly gain a solid foundation for understanding dinosaurs, their adaptations and behaviours, and their place in the long history of earth.



Course Syllabus

Week 1: "Appearances and Anatomy" covers the diversity in dinosaur appearances, and will be able to identify major features of the major groups of dinosaurs.

Week 2: "Eating" looks at the variety of food types, feeding habits, and feeding adaptations amongst the major groups of dinosaurs


Week 3: "Moving Around" helps students understand the general modes and styles of locomotion in the major dinosaur groups. The lesson also describes general methods of evaluating hypotheses on locomotion.


Week 4: "Birth, Growth,  Reproduction" provides a generalized life history of a dinosaur, from birth through adulthood, including reproduction. The student will be able to describe major techniques of evaluating growth stages and rates in dinosaurs.


Week 5: "Attack and Defence" examines the behaviours and structures that may have served for attack or defence through the lifetime of a dinosaur.


Week 6: "Death and Fossilization" describes how fossils form, how we interpret the taphonomy of skeletons and bonebeds, and looks at the possible biases taphonomic events may create in the fossil record.


Week 7: "What is a Species" will teach the different ways of defining what a species is. Students will be able to compare the strengths and weaknesses of different species concepts for different situations.


Week 8: "Evolution" will describe the basic theories of speciation, and discusses how how these different methods of speciation may have occurred, including both hypothetical and empirical examples.


Week 9: "Stratigraphy and Geologic Time" provides basic stratigraphic concepts and the scale of earth history. Students will understand the evolution of dinosaurs through time, including which groups evolved when and where.


Week 10: "Palaeogeography and Plate Tectonics" presents the basic concepts in plate tectonics and the evolution of the earth’s surface.


Week 11: "Dinosaur Origins" will look at the evolution of dinosaurs from non-dinosaurian archosaurs.


Week 12: "Dinosaur Extinction" will examine the end-Cretaceous extinction event, and provide examples of vertebrate groups that both persisted and died out during the event.

Recommended Background

No background is required; all are welcome!

Suggested Readings

Although the lectures are designed to be self-contained, there are many good books available on dinosaurs. Recent books we can recommend for the interested students include: 
  • The Complete Dinosaur, 2nd edition,  (edited by Brett-Surman, Holtz and Farlow), Indiana University Press
  • Dinosaur Paleobiology (by S. Brusatte), Wiley Blackwell.

Course Format

The class will consist of lecture videos, which are 1-2 minutes in length, interposed with integrated quiz questions in addition to a unit test after each of the 12 lessons. Students taking the course for credit at the University of Alberta will be required to take a midterm and final exam as well.

FAQ

What resources will I need for this class? 

An internet connection and a sense of adventure. 



What is the coolest thing I'll learn if I take this class?

In addition to learning about dinosaurs, you will learn about how they lived, what they ate, how they fought, about their origins and extinction. 



Can I receive credit from other universities for Dino 101?

Dino 101 is an open, free MOOC, and all learners are welcome. This course is being taken concurrently by University of Alberta students for credit at the University of Alberta. If you are a learner interested in earning academic credit, but are not enrolled at the University of Alberta, there is a way you can potentially receive credit from other universities.  Please remember there is no requirement for you to pay to take the exams if you simply want to take the course for free or if you are only interested in a Signature Track verified Coursera certificate. 

   

You will need to do two things if you are not a University of Alberta student: 

1. Register for Signature Track    

Only students who are registered for Signature Track will be allowed to take the midterm and final exams. See Signature Track Guidebook for more details. You can also just take Signature Track for the verified Coursera certificate if you are not interested in taking the exams.    

2. Sign up for the midterm and final exams    
Signature Track students who are not enrolled at the University of Alberta who want to take the exams will pay a $263 Canadian fee. The exam option for students not enrolled at the University of Alberta will be available soon and all Signature Track students will be alerted by email that they have the option of paying to take the exams. 


It is important to understand that Coursera and the University of Alberta can't actually grant you credit at your university or college. The decision to grant you credit is always up to the professors at your university or college. The University of Alberta and Coursera are committed to giving you everything you need to take to your university to request credit. We have built a complete course explanation package available to you when the course starts that gives you everything you need to take to your professors at your university for them to evaluate. 



You can take the exams to add to your resume or CV or for the sheer challenge of taking a university-level midterm and exam and be graded, but if you are hoping your university will grant you credit for Dino101, please make sure you have your university's support before you pay to take the exams. 


2 comentários:

  1. Ola, noticia antiga mas só agora que vi, eu fiz esse curso até a metade, é muito bom mas como ocupava um pouco de tempo (pois é bem sério com vídeos e exercícios) tive de parar, mas já me cadastrei para a próxima turma.... Parabéns pelo blog

    ResponderExcluir
  2. Olá Thiago!

    Tens razão. E há também outros cursos inclusive em português e espanhol no portal Coursera.
    Agradecemos muito o comentário. Cada palavra postada aqui tem muito valor para nossa equipe.
    Continue participando com opiniões, críticas ou comentários.

    Tudo de bom!

    Marcelo

    ResponderExcluir

Amigo leitor!

Seu comentário é fundamental para mim, critique, elogie. Aqui você tem plena liberdade em discordar do que foi postado. Registre sua maneira de pensar!

Ou ainda se desejar entrar em contato com este autor escreva para:

cienciapensante@gmail.com


Muitíssimo obrigado!

Celo